- De voedselprijzen zijn fors gestegen, maar consumenten gaan vooralsnog niet op koopjesjacht bij verschillende supermarkten, concludeert ABN AMRO op basis van data van eigen klanten.
- Ook het aandeel consumenten dat van hoofdsupermarkt verandert, is niet toegenomen.
- Uit eerder onderzoek van GfK bleek dat consumenten door de hoge inflatie wel overstappen op goedkopere huismerken.
- Lees ook: Populaire frituursnacks zoals kroketten fors duurder door oorlog in Oekraïne: hogere prijzen van zonnebloemolie en gas bijten
Ondanks de torenhoge inflatie hebben consumenten hun koopgedrag nauwelijks aangepast als het om boodschappen gaat. Ze gaan nog steeds naar dezelfde keten en gaan niet op koopjesjacht bij verschillende supermarkten, constateert het economisch bureau van ABN AMRO.
In april bedroeg de inflatie 9,6 procent, maar consumenten houden de hand nog niet op de knip. Ook niet als het gaat om boodschappen, terwijl het vooral de voedselprijzen waren die de inflatie in april aanjoegen. Deze stegen met 8,5 procent ten opzichte van 2021.
Wel hebben de hogere prijzen consumenten ertoe gezet over te stappen op huismerken. Het marktaandeel van huismerken groeide sinds begin dit jaar met 6 procent, terwijl de omzet van A-merken met 5 procent daalde, schreef het AD op basis van onderzoek van GfK.
Maar consumenten zijn niet aan het koopjesjagen geslagen bij verschillende supermarkten, maakt ABN AMRO op uit geanonimiseerde data van eigen klanten. Daaruit blijkt dat consumenten sinds 2018 gemiddeld ongeveer drie supermarkten per maand bezoeken. Als consumenten meer op koopjes jagen, zou je verwachten dat dit aantal toeneemt, maar dat is niet gebeurd, redeneert de bank.
Daarnaast is het aandeel consumenten dat van hoofdsupermarkt verandert, niet toegenomen. Dit is nog altijd ongeveer 20 procent. In de hoofdsupermarkt besteden consumenten het grootste bedrag per maand. Als ze zouden koopjesjagen, zou een groter deel overstappen naar een andere (goedkopere) supermarkt, aldus de bank.
Wel is er een verschil tussen lagere en hogere inkomens. Lagere inkomens komen gemiddeld bij meer supermarkten en veranderen vaker van hoofdsupermarkt. Maar dit was in de afgelopen jaren al zo. Voor alle inkomensgroepen geldt dat het koopgedrag niet significant is veranderd in de afgelopen maanden, ondanks dat de prijzen van voeding fors zijn gestegen.
ABN Amro plaatst wel een kanttekening wat betreft de lagere inkomensgroepen. Hier komt contant betalen vaker voor, terwijl de data van de bank pinbetalingen betreft. Daarnaast is het mogelijk dat klanten die geen saldo meer hebben op hun lopende rekening, met hun creditcard boodschappen doen.
Lees meer over inflatie:
- Consumenten geven fors meer uit, ondanks hoge inflatie, zegt ABN Amro: baanzekerheid houdt moed erin
- Populaire frituursnacks zoals kroketten fors duurder door oorlog in Oekraïne: hogere prijzen van zonnebloemolie en gas bijten
- Deze 20 producten bij Albert Heijn en Jumbo zijn het sterkst in prijs gestegen sinds februari: zonnebloemolie, eisalade, schoonmaakazijn en…kleefpasta voor kunstgebit
- Indonesië, ’s werelds grootste exporteur van palmolie, wil uitvoer vanaf donderdag verbieden – reken op duurdere boodschappen